A walkür 2016. március 6-i premierjével folytatódik az Operaház tavaly elindított sorozata. A Ring-tetralógiát M. Tóth Géza rendezi. A főszerepekben az Opera kiemelkedő Wagner-énekesei mellett három külföldi vendégművész lép színre a bemutatón, melynek zenei vezetője és dirigense Halász Péter.
A Rajna kincse sikeres tavalyi bemutatója után Richard Wagner monumentális tetralógiájának második részét állítja színpadra M. Tóth Géza. A rendező, konzekvens koncepcióját követve, a négyrészes történetnek nem az ősgermán mitologikus, hanem sokkal inkább a kortalanul mesés oldalát mutatja meg, és a mű társadalomkritikai mondanivalóját hangsúlyozza. A négy darabot egyben kezeli, ezért alkotótársaival olyan stílust alakítanak ki, amely dramaturgiailag és a színpadi látvány tekintetében is mindvégig kitart.
A walkür története és különleges vizuális világa is ott folytatódik, ahol A Rajna kincse véget ér, melynek utolsó pillanataiban Loge elvegyül a világméretű bevásárlóközponttá váló Walhallában tülekedő vásárlók között. A walkür ezzel a „konzumviharral” kezdődik, ebben a kavarodásban keresi helyét az isten fia, Siegmund, és ugyanebből a káoszból csöppenünk bele abba a mikroközegbe is, ahol az egész, Wotan által teremtett világ egyik fő alkotó- és mozgatóeleme, Hunding él.
Mindennek helyszínéül a színpadon több projektorral és több átlátszó, vagy félig átlátszó anyaggal hoznak létre tereket, amelyeket úgy alakíthatnak, ahogy az adott jelenet megkívánja. M. Tóth alkotócsapata, a KEDD nemcsak a vetített látványért felel. Az alkotóműhely saját fejlesztése az úgynevezett kottaanimáció, amely abban segít, hogy a vetítés szinkronban maradjon az előadásonként más és más lelkülettel megszülető karmesteri tempókkal. Az előadás teljes ideje alatt lassan áradó, térbelinek ható vetített kép segít megjeleníteni a mű mesés, misztikus jellegét, és a szereplők köré állandóan változó színpadi környezetet teremt. A vetítéssel a rendező nem törekszik arra, hogy önálló moziélményt adjon, a mozgókép mindvégig a látvány része marad. Az összművészeti előadásban a vetített képsorok mellett komoly szerep jut a táncnak is, melynek koreográfusa Venekei Marianna. A rendezés az újszerű látványvilág kialakításán túl a legnagyobb gondot az énekesek színészi játékára fordította, a szereplők közötti relációkat, a hiteles emberi kapcsolatokat és érzelmeket láttatva a cselekmény szituációiban. A látványt két fiatal alkotó, Zöldy Z Gergely díszlettervező, és az Operában A Rajna kincsével debütáló filmes jelmeztervező, Bárdosi Ibolya munkája teszi teljessé.
Hundig szerepében Andreas Hörl, Wotanként Tomasz Konieczny áll színpadra, Brünnhilde szerepében az amerikai szoprán, Linda Watson mutatkozik be.
"Linda Watsonnal és Thomas Koniecznyvel még nem dolgoztam együtt, de nagy rajongója vagyok művészetüknek. Andreas Hörl nálunk debütál majd Hunding szerepében, az idei Bayreuthi Játékok előszobájaként. Az pedig egy pillanatig sem volt kérdés, hogy Sieglinde szerepére Sümegi Esztert, Siegmundéra Kovácsházi Istvánt szerettem volna, akik egyébként szintén most mutatkoznak be ezekben a szerepekben. A kiváló Németh Judit újra hallható egyik parádés szerepében, Frickaként. A walkür-lányok eddigi próbái lenyűgöztek, kiváló énekesnők egytől-egyig" – nyilatkozta Halász Péter karmester.
Az Operaház A nibelung gyűrűjének teljes színrevitelét tűzte ki célul, olyan rendezésben, amely nemcsak a Wagner-fanatikusok táborát vonzza, hanem új rajongókat is szerez a német szerzőnek és legendás összművészetének. A walkür március 6-i bemutatója után még négy alkalommal látható a darab az Operában.